girl

chirography

girl

chirography

استفاده از ترمووود در ساخت سونا خشک و نکات مربوط به نگهداری آن

ترمووود به دلیل مقاومت و دوام بسیار بالا در کنار زیبایی از دسته چوب‌های پر مصرف بازار در زمینه‌های مختلف مانند طراحی دکوراسیون داخلی و یا طراحی نمای سازه‌های گوناگون و همچنین قابل استفاده در محیط‌های مرطوب مانند ساخت سونا خشک است، که طی یک فرآیند حرارت دهی و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌گردد؛ تمامی این موارد در کنار استفاده از رنگ چوب ترمووود باعث شده است تا این محصول یکی از انتخاب‌های طراحان در زمینه‌های مختلف باشد.

طریقه ساخت ترمووود

ترمووود در واقع چوب‌های طبیعی فرآوری شده با مکانیزم‌های حرارتی پیشرفته است که ماندگاری و استحکام بیشتری نسبت به سایر چوب‌ها دارند. ترمووود همان چوب خامی است که در پروسه تولید ترمووود قرار گرفته و بسیاری از معایب چوب طبیعی از جمله پوسیدگی، تغییر رنگ و تورم را ندارد. ترمووود یکی از بهترین انواع چوب به منظور طراحی نما و دکوراسیون داخلی است و به دلیل مقاومت و پایداری در برابر شرایط سخت محیطی مانند ساخت سونا خشک و در بسیاری از پروژه‌هایی که نیاز به چوب با استحکام بالا دارد استفاده می‌شود. ترمووود محصولی است که تمام زیبایی‌های چوب طبیعی را به همراه مزایای چوب ترمووود و چوب طبیعی به زندگی انسان وارد می‌کند. برای ساخت این محصول چوب طبیعی را در محیط عاری از اکسیژن در دمای بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد در کنار بخار آب حرارت می‌دهند. این فرآیند با توجه به مواردی مانند گونه چوب، ضخامت چوب و رطوبت اولیه ممکن است بین ۴۸ تا ۹۶ ساعت زمان ببرد.

کوره تولید ترمووود

مقایسه ترمووود با چوب طبیعی

میزان مقاومت چوب تاثیر بسزایی در تعیین موارد مصرف و کیفیت کار می‌گذارد. بعنوان مثال مقاومت و استحکام چوبی که در پارکت استفاده می‌شود و پیوسته تحت تأثیر سایش است، بسیار مهم است. مقاومت چوب طبیعی، به خاطر ساختمان ناهمگن چوب در جهات و اندازه‌های مختلف، متفاوت است. چوب در جهت الیاف، تاب فشاری زیادی دارد ولی بر اثر وارد آوردن نیروی خیلی زیاد تغییر شکل می‌دهد. یکی از روشهای مورد استفاده برای بالا بردن مقاومت چوب در برابر بسیاری از عوامل جوی، سوزاندن یا نیم سوز کردن آن طی فرایند تولید ترمووود است. با توجه به اینکه قدرت و استحکام چوب رابطه مستقیم با چگالی و میزان رطوبت آن دارد و از طرفی هم در مراحل تولید ترمووود بر اثر حرارت اعمال شده به چوب طبیعی صمغ، رزین و شیره و … از آن خارج می‌شود؛ چگالی ترمووود نسبت به چوب طبیعی کاهش پیدا می کند و باعث می‌شود تا ترمووود مقاومت و پایداری بیشتری نسبت به چوب طبیعی پیدا کند. در این مرحله از مقایسه ترمووود و چوب طبیعی برتری ترمووود کاملا مشهود است.

چوب برای تولید ترمووود

چوب خام، جسم با دوامی نیست و به وسیله حشرات، قارچ‌ها، نور خورشید و بسیاری از این موارد فرسوده می‌شود. البته می‌توان با روش‌هایی همچون حرارت دادن به چوب، تراکم و دوام چوب را افزایش داد. خوشبختانه چوب ترمووود به دلیل خاصیت ماندگاری بالا و بهبود دوام در برابر پوسیدگی، برای شرایط آب و هوایی بد، بسیار مناسب است تا حدی که یکی از کاربردهای اصلی ترمووود استفاده از آن در طراحی سونا خشک است.

سونا خشک

سونای خشک به صورت یک اتاقک ساخته می‌شود که دیواره‌های آن چوبی است. سونای خشک دارای سکوهایی برای نشستن و درازکشیدن است. با توجه به حرارت بالای داخل سونا باید در ساخت سکوها از مصالحی استفاده شود که رسانای خوبی نباشند. فرض بگیرید در این سکوها از فلز یا سنگ استفاده شود که در حرارت بالای اتاقک به شدت گرم شده باشد. چوب مرغوب روسی، چوب ترمووود یا چوب خام فرآوری شده بهترین گزینه بدین منظور است؛ تا حدی که از چوب ترمووود بعنوان چوب مخصوص سونا یاد می‌کنند. استفاده از چوب مرغوب ترمووود و رعایت نکته‌های لازم باعث افزایش طول عمر سونا خواهد شد. همچنین می توان با استفاده از رنگ چوب مخصوص سونا در نگهداری از سونا عملکرد بهتری داشت. از این روغن به منظور بهینه سازی و نگهداری از سطوح چوبی داخل سونا مانند نیمکت، پوشش های چوبی دیوار و کف و تمام چوب خامی که داخل سونا وجود دارد، استفاده می‌شود. این روغن سطح چوب را آب گریز کرده و مانع نفوذ رطوبت به داخل بافت چوب می‌گردد؛ در عین حال اجازه خارج شدن رطوبت داخلی چوب و خشک شدن آن را نمی‌دهد. از خصوصیات دیگر آن می‌توان به احیاء رنگ و بافت چوب به صورت طبیعی اشاره کرد.

سونا خشک و ترمووود

برای گرم کردن اتاق سونا باید به تهیه کوره‌ای استوانه ای یا مکعبی به ابعاد ۸۰×۵۰×۱۰۰ اقدام نمود؛ طوری که قطر دودکش آن ۴ اینچ و قطر فلنچ مشعل که به فاصله ۳۰ سانتیمتری از کف قرار دارد، ۶ اینچ باشد. مشعل در بیرون اتاق قرار گرفته و کوره در داخل سونا قرار می گیرد. بدین ترتیب در این اتاقک، هوایی گرم و خشک جریان پیدا می‌کند و با ریختن مقداری آب بر روی سنگ‌های داغ، می‌توان ضمن افزایش رطوبت هوای اتاقک سونا، دمای آن را نیز مقداری افزایش داد.

محققان تایید کرده‎اند که استفاده دو بار در هفته از سونا خشک بصورت مداوم تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامتی دارد. هرچند ورزش برای سلامتی بسیار مفید است، اما تعرق به هنگام ورزش کمتر از تعرق در سونا خشک است، لذا تاثیر سونا خشک در دفع سموم از بدن و لاغری، به مراتب بیشتر از ورزش کردن خواهد بود. عرق در این سونا نسبتاً مناسب است، کمک به دفع سموم تجمع یافته زیر پوست، افزایش گردش خون و دمای بدن می‌کند و همچنین باعث باز شدن منافذ پوست می‌گردد، استفاده از این نوع سونا هفته‌ای یک الی دو بار برای سلامت انسان بسیار مفید است. سونای خشک، مشهورترین و پرطرفدارترین سونا در جهان است. نام آن از زبان فنلاندی گرفته شده و از چوب ساخته می‌شود. معمولاً وقتی صحبت از سونا می‌شود، منظور سونای خشک است.

آیا ترمووود برای ساخت سونا خشک کاربرد دارد؟

چوب طبیعی پس از ترمو شدن مقاومت و استحکام بالایی پیدا کرده و معایب چوب معمولی را ندارد. به همین دلیل امرزه از آن در تمامی زمینه‌های ساختمان‌سازی اعم از طراحی داخلی و خارجی استفاده می‌شود. علاوه بر استحکام بالا، رطوبت پایین این چوب یکی از مهمترین ویژگی‌های آن می‌باشد. همچنین ویژگی عدم جذب آب و مقاومت در برابر رطوبت و پوسیدگی ترمووود، آن را از نفوذ حشرات و قارچ و کپک مصون می‌دارد. همه ویژگی‌ها و قابلیت‌های ترمووود از کاربرد بی چون و چرای این محصول در ساخت و طراحی سونا خشک و بخار خبر می‌دهد. در ادامه برای درک بهتر کاربرد ترمووود در سونا، چند ویژگی خاص از چوب ترمو شده بررسی می‌شود.

برخی از ویژگی‌های ترمووود و کاربرد آن در طراحی سونا خشک و بخار

با توجه به ثبات ابعاد، مقاومت بالا در برابر رطوبت، رسانا نبودن چوب و ویژگی عدم امکام نفوذ حشرات می‌توان گفت ترمووود ویژگی های بسیاری دارد ولی بارزترین آنها را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

۱- دوام و ثبات ابعاد

یکی از نکات بسیار جالب در مورد ترموود، بحث ثبات ابعاد آن است. در حقیقت پس از فرآیند ترمو درصد رطوبت چوب به حدود ۴ تا ۶ درصد کاهش می یابد و این بدان معنی است که جذب رطوبت توسط چوب و نیز تبادل حرارت چوب با محیط اطرافش بسیار کم خواهد بود. در نتیجه چوب حاصله دارای ابعاد ثابت بوده و احتمال ترک خوردگی آن نیز از بین می‌رود. خاصیت عایق بودن الوارهای چوب ترمو باعث می‌شود به راحتی در مکان‌های مرطوب بدون وجود نگرانی از آسیب زدن به بدن و پوست و ایجاد سوختگی در بخش‌های مختلف سونا خشک از جمله ساخت سکوها، کفپوش، سقف و … مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از ترمووود در طراحی سونا

۲- مقاوم در برابر پوسیدگی و حمله حشرات

همانگونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، به دلیل حذف بخش اعظم سلولز در روند تیمار حرارتی، چوب ترمو دیگر حاوی مواد مغذی مناسبی نیست که باعث رشد قارچ ها و پوسیدگی آن شود. از این لحاظ ترمووود مناسبترین چوب برای محیط مرطوب سونا است. محیطی که احتمال رشد قارچ و کپک در آن بسیار بالاست.

۳- فاقد صمغ بودن و بهداشتی بودن آن

سونا از جمله مکان‌هایی است که در آن رعایت بهداشت و برخورداری از استانداردهای لازم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است که چوب ترمو، یکنواختی فوق العاده‌ای دارد و سراسر آن یک رنگ و یک حالت است، رنگ قهوه‌ای تیره این محصول از طرفداران بسیاری برخوردار است و زیبایی خاصی را به محیط می‌بخشد. عدم استفاده از رنگ‌های شیمیایی، بدلیل آنکه مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها در اثر حرارت واکنش نشان داده و ایجاد حساسیت می کند بسیار مهم است. همانطور که گفته شد رنگ‌های ترمووود طبیعی بوده و در صورتی که از چوب ترمو مناسب استفاده شود هیچ نیازی به رنگ آمیزی برای افزایش ماندگاری آن ندارد. البته در مواردی می توان از رنگ‌های پایه آب مناسب ترمووود استفاده کرد.

نکات مربوط به نگهداری در طراحی سونا خشک

چوب سونا به دلیل آنکه دائما در بخار قرار دارد باید از رطوبت محافظت شود. رطوبت نه تنها باعث پوسیدگی و کاهش عمر چوب می شود بلکه نفوذ حشرات و قارچ ها را نیز در پی خواهد داشت. بدین منظور باید چوب در برابر رطوبت عایق کاری شده و مجهز به موانع بخار باشد. چوب ترمو چوبی است که تمام ویژگی مناسب چوب سونا را دارد. همانطور که گفته شد چوب خام با گذراندن فرایند تولید ترمووود مشکلاتی از قبیل نفوذ آب و حشرات، تغییر رنگ در اثر اشعه ماورا بنفش و … را ندارد، اما حتی ترمووود در محیطی مانند سونا، عمر محدود دارد و برای نگهداری از آن باید تمهیداتی اندیشید. جهت نگهداری از چوب ترمووود نیز راهکارهایی مانند استفاده از رنگ و لاک محافظ ترمووود است. نکته قابل توجه این است که استفاده از رنگ‌های شیمیایی، بدلیل آنکه مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها در اثر حرارت واکنش نشان داده و پس از تماس مستقیم با پوست ایجاد حساسیت می کند و تنها در مواردی می‌توان از رنگ‌های پایه آب مناسب ترمووود استفاده کرد. شرکت تهران وود به منظور افزایش طول عمر چوب سونا و کاهش هزینه های نگهداری، رنگ دیوترول DIOTROL محصول کشور فرانسه و رنگ بورما واکس Borma Wachs محصول کشور ایتالیا را در اختیار مصرف‌کنندگان ایرانی قرار داده است. این رنگ‌ها گیاهی بوده و کاملا برای استفاده در محیط سونا مناسب هستند. هم چنین باید به نکات درج شده روی بسته رنگی که تهیه کرده‌اید توجه کنید، برخی از رنگ‌ها نیازی به تجدید ندارند ولی برخی دیگر با گذشت چندماه خاصیت خود را از دست می‌دهند و نباید انتظار داشت بعد از چند ماه همان کیفیت و قابلیت‌های قبل خود را داشته باشند، پس به یکبار رنگ کردن چوب اکتفا نکنید. زمان تجدید رنگ بستگی به نوع رنگ دارد و از چند ماه تا ۲ سال متغیر است.

نگهداری از چوب سونا

کاهش هزینه های نگهداری

عموما مهمترین پارامتری که هزینه ساخت سونای خشک را تحت تاثیر قرار می­‌دهد، هزینه مربوط به چوب سوناست. درواقع هزینه ساخت سونای خشک را می­‌توان مجموع هزینه چوب و هیتر دانست. هزینه چوب به مراتب بیشتر از هزینه هیتر می­‌باشد. پیشنهاد تهران وود برای کاهش هزینه ساخت سونا استفاده از ترمووود ایرانی است. تی وود و منزو وود دو ترمووود با کیفیت ایرانی است که با استفاده از آن می‌توان با پرداخت هزینه‌هایی مقرون به صرفه از مزایای ترمووود نیز بهره‌مند شد. پس از ساخت سونا مساله نگهداری از سونا مطرح می‌شود. کاهش هزینه‌های نگهداری از سونا مشروط به نگهداری از چوب سونا خوهد بود. افزایش طول عمر چوب سونا با استفاده از رنگ و لاک محافظ، کاهش هزینه‌های نگهداری را به همراه خواهد داشت.

برای سفارش و اطلاع از هزینه ساخت سونا خشک و یا تهیه انواع مختلف ترمووود مخصوص سونا به وب سایت تهران وود مراجعه کنید و از طریق شماره تلفن‌های شرکت از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.